En ny undersökning från SSM genomförd av Novus Opinion visar att närheten

till kommunikationer är det allra viktigaste när unga Stockholmare väljer

boende. På tät andraplats kommer möjligheten att få pengar över till annat

efter att boendekostnaden är betald. Ett trendigt område med mycket folk,

uteliv och butiker hamnar oväntat längst ner på listan.


En ny undersökning från SSM visar att unga Stockholmare mellan 20 och 32 år

värdesätter närheten till kommunikation allra högst vid val av nytt boende. Det är

dock nästan lika viktigt att ha råd att göra saker efter att hyran eller avgiften är betald

följt av ett bra område, planlösningen på boendet samt närheten till grönområden.

Storleken på boendet har mindre betydelse och hamnar först på sjunde plats efter

önskemål om att boendet har en balkong. Bland de saker som hamnade längst ner

på listan finns en stambytt fastighet, parkeringsmöjligheter samt till sist ett trendigt

område.
 

Två tredjedelar av de intervjuade unga stockholmarna bor utanför tullarna och bland

dem kan färre än var tionde tänka sig att offra intressen, nöjen eller resor för att få

råd att flytta till innerstaden. Bland de tillfrågade som bor i innerstaden kan över

hälften tänka sig att flytta utanför tullarna för att kunna spendera mer pengar på

intressen, nöjen och resor.
 

– Undersökningen visar att de flesta unga Stockholmarna hellre vill ha råd att göra

saker än att lägga alla sina pengar på ett så stort och centralt boende som möjligt,

säger Susanne Blomberg som är Marknadschef på SSM. Genom att bo nära

kommunikationer kan de istället snabbt ta sig till de områden som erbjuder folkliv,

nöjen och shopping.
 

Om de tillfrågade fick mer pengar över genom att bo billigare skulle de främst resa

mer följt av sparande och amortering samt nöjen, restaurangbesök och uteliv.

Shopping kommer först på en fjärdeplats och kulturaktiviteter på en femteplats.


Om undersökningen:

Undersökningen är gjord på uppdrag av Novus. Målgruppen är män och kvinnor 20-

40 år i Stockholms län, singelhushåll och hushåll med partner/sambo (utan barn) där

vi sedan tittat specifikt på män och kvinnor 20-32 år. Totalt har 502 intervjuer

genomförts under perioden 13-23 juni 2016. Svarsfrekvensen är 56 procent.


För mer information kontakta:

Susanne Blomberg, Marknadschef SSM

E-post: [email protected]

Telefon: +46 (0)763 46 64 27

Mattias Roos, Verkställande Direktör SSM

E-post: [email protected]

Telefon: +46 (0)706 18 51 99

Denna information är sådan information som SSM Holding AB (publ) är skyldig

att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och/eller lagen om

värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående

kontaktpersoners försorg, för offentliggörande kl 09:30 den 13 september 2016.


Om SSM Holding AB (publ):

SSM är ett bostadsutvecklingsbolag verksamt i Stockholmsregionen. Visionen är en

bostadsmarknad med plats för så många som möjligt. Bolaget särskiljer sig genom

att bygga för en specifik målgrupp – morgondagens stockholmare – och ambitionen

är att utveckla Stockholmsregionens mest efterfrågade bostäder. Därför bygger SSM

prisvärda lägenheter för en till två personer, med hög funktionalitet per kvadratmeter,

precis utanför city, nära kommunala transporter.

Läs mer på: www.ssmfastigheter.se