SSM har under 2018 anpassat strategin och bostadsprodukten för att möta målgruppens förändrade finansiella förutsättningar. Därutöver har ett kontinuerligt arbete skett för att reducera bolagets kostnadsbas. Till följd av redan genomförd optimering av organisationen under slutet av 2018 så har bolagets totala lönekostnader för 2019 minskat med -15,0 procent, vilket motsvarar 14,0 MSEK på helår. I syfte att accelerera reduktionen av kostnadsbasen ytterligare så har SSM initierat ett sparprogram med målet att minska bolagets OH-kostnader med 50,0 procent, vilket motsvarar 25,0 MSEK på helår.

Bostadsmarknaden i Stockholm är fortsatt avvaktande, även om en viss stabilisering har skett under året, framförallt på andrahandsmarknaden. Under slutet av 2018 anpassade SSM sin strategi och bostads-produkt för att möta målgruppens förändrade finansiella förutsättningar, som framförallt är en konsekvens av det utökade amorteringskravet, skuldkvotstaket samt bankernas interna kalkylräntor. Under 2018 har SSM tecknat 101 förhandsavtal, varav 38 stycken under fjärde kvartalet. Säljgraden för projekt i pågående produktion uppgick till 96,9 procent vid årets utgång.

Mot bakgrund av förändringen har SSM dels justerat den strategiska produktmixen, vilket innebär att bolaget i närtid och kommande år avser att öka produktionen av hyresrätter till 50.0 procent. En annan strategiskt viktig justering har varit att snabbt anpassa prisnivån i de projekt som är säljstartade till under 2,0 MSEK. Något bolaget har åstadkommit genom att ”rita om” till mindre och ännu mer yteffektiva bostäder. Målsättningen framöver är att minst 90.0 procent av SSM:s bostadsrätter ska kosta mindre än 2,0 MSEK.

För att öka bolagets lönsamhet under 2019 har ett kontinuerligt arbete skett under 2018 för att reducera bolagets kostnadsbas. Till följd av redan genomförd optimering av organisationen under slutet av 2018 så har bolagets totala lönekostnader för 2019 minskat med -15,0 procent, vilket motsvarar cirka 14,0 MSEK på helår. I syfte att accelerera reduktionen av kostnadsbasen ytterligare så har SSM initierat ett spar-program med målet att minska bolagets OH-kostnader med 50,0 procent, vilket motsvarar 25,0 MSEK på helår. Kostnaderna berör framförallt sedvanliga centrala kostnader, kostnader för konsultstöd samt kostnader för marknadsföring och varumärke. 
 

Denna information är sådan information som SSM Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 februari 2019 kl. 21:00 CET.

För mer information, vänligen kontakta:
Ann-Charlotte Johansson
Kommunikations- och IR-chef
Telefon: +46 (0)761-65 17 71
E-post: [email protected]
Twitter: @AnnCharlotteSSM
 

Om SSM Holding AB (publ)      
SSM producerar funktionssmarta och prisvärda bostäder med attraktiva gemensamhetsytor, nära allmänna kommunikationer i citynära lägen till bolagets målgrupp – morgondagens urbaniter. Bolagets vision är en bostadsmarknad med plats för så många människor som möjligt och bolaget har som målsättning att producera 50 procent bostadsrätter samt 50 procent hyresrätter. SSM är en ledande bostadsutvecklare i sin nisch inom Storstockholmsområdet och vid årskiftet 2018/2019 finns cirka 6 500 byggrätter i bolagets projektportfölj. SSM är börsnoterat på Nasdaq Stockholm (Small-Cap) sedan 6 april 2017. www.ssmlivinggroup.com